Hurtigruten og Biokraft inngår rekordavtale om biogass

Frem til 2027 skal Biokraft AS i Skogn levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen er den største noensinne på verdensbasis, for leveranse av biogass i shippingbransjen.

Som det første rederiet i verden tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

– Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

– Stort steg mot grønn shipping

Avtalen strekker seg over syv og et halvt år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

– Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten, og ser på dette som et stort steg mot grønn og mer bærekraftig shipping. Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft.

Unik mulighet

Fornybar biogass er en ren energikilde, og regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig på markedet. Biogass blir allerede brukt som drivstoff i andre deler av transportbransjen, spesielt i busser.

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske, og har dermed jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Det gir Norge en unik mulighet til å bli en verdensleder innenfor biogass.

– Norge har en lang historie som en av verdens fremste maritime nasjoner, og har levd av havet i generasjoner. Men havene våre er under press fra klimaendringer og forurensing. Det jobber vi sammen med dedikerte samarbeidspartnere, som Hurtigruten, for å snu, sier Wollan.

– Et enkelt valg

Samarbeidet mellom Hurtigruten og Biokraft betyr at verdens største ekspedisjonscruise-rederi og verdens største produsent av flytende biogass finner sammen for å satse på grønne løsninger.

– Det andre ser som søppel og problemer, ser vi som ressurser og løsninger. Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig talt bli drevet av naturen. Biogass er det grønneste drivstoffet innenfor shipping. Så dette var et enkelt valg for oss og en kjempefordel for miljøet. Vi håper flere andre følger etter, sier Skjeldam.

Biokraft beskriver avtalen med Hurtigruten som en banebrytende endring for fremtidens drivstoff innen shipping- og cruiseindustrien.

– Avfall kan på en lønnsom måte forvandles til høykvalitets fornybart drivstoff. Det kan drive busser og lastebiler, og – som Hurtigruten viser – også drive cruiseskip. Fra produksjonen av biogass får vi også store mengder fornybar biogjødsel, et viktig tilskudd til en mer bærekraftig matproduksjon, sier Wollan.

Flere grønne initiativer

Den rekordstore biogass-kontrakten er bare den siste i en rekke av grønne initiativer fra Hurtigruten. I 2018 feiret rederiet 125-årsdagen ved å bli den første store reiselivsaktøren, og verdens første cruiserederi, til å forby all unødvendig engangsplast.

Sommeren 2019 lanseres verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS «Roald Amundsen», etterfulgt av søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» året etter. Sammen med gründerselskapet Brim, lanserer Hurtigruten også batteridrevne katamaraner.

Den første leveransen av biogass til Hurtigruten skal etter planen skje i 2020.

Foto: Hurtigrutens MS «Nordnorge». Fotograf: Ulf Hansson/Hurtigruten.